foto door Hayo van Gemert

Ik maakte de omgekeerde beweging.

Van docent over de ‘wat’ werd ik een docent over de ‘hoe’ en nu bied ik vooral speelruimte op de vraag ‘wie ben je?’.

“Conciously we teach what we know, unconscioulsy we teach who we are.” – Hamacheck, 2009

Lezen en toneelspelen waren als kind al mijn hobby’s. Ik volgde mijn passie, ging literatuur studeren en speelde daarnaast toneel.  In mijn studententijd werkte ik in de boekhandel en vond ik het verkopen van romans het leukste spelletje dat er was: welke roman kon je wie aanraden en verkopen? Toen ik jaren later voor de klas stond en literatuur onderwees op middelbare scholen en in het hbo was mijn drijfveer niet anders, wat interesseerde de persoon, wat dreef hem en hoe kon hem aan het lezen krijgen? Door de romans en het mij inleven in mensen op het toneel, deed ik als het ware mijn eigen psychologiestudie en door mijn literatuurlessen waarvoor ik mij in mijn leerlingen en studenten verdiepte, leefde ik mijn passie volledig: mijn passie en interesse voor mensen.

Ik maakte een omgekeerde beweging: vanuit de literatuur en vanuit het theater, vanuit het spel leerde ik dat mijn werkelijke passie direct met mensen werken is.

Door het toneelspel leerde ik ook om naast mijn hoofd mijn hele lijf mee te laten doen. In het werken met mensen is mijn liefde voor spel en drama dan ook zichtbaar. Ik maak mensen graag bewust van hun zijn: wie ben je voor de klas en wat is je kracht en hoe kom je uit patronen die je niet verder helpen? Het hoofd doet het doorgaans goed, maar het hoofd wil ook álles goed doen en controle houden. Graag zet ik mensen in actie, laat ik hen theorie aan hun lijf voelen.

In lesgeven komen er veel dingen bij elkaar: je inhoud op orde hebben, zien wie je voor je hebt, contact maken, sociaal zijn en ook conflicten niet schuwen. Het gaat niet alleen om de verhouding tussen jou en je leerling en tussen jou en je klas maar ook om de onderlinge verhoudingen. En dan ben je daar ook zelf nog, met al je overtuigingen. Geen eenvoudige klus, en daar had ik zelf destijds best wel wat meer training op willen hebben. Dat is dan ook mijn motivatie om deze nu aan anderen wel te bieden.

Ik heb mij sinds 2010 geschoold in diverse theoretische stromingen. Lees hier meer over mijn achtergrond.

Theoretische opleidingen die ik inzet in mijn begeleiding:

  • 2017-heden De klank van liefde: Vakwerk in de begeleidingskunde: door Piet en Marry Weisfelt.
  • 2013-2017 Geweldloze communicatie (Marshall Rosenburg): opgeleid door o.a. Yoram Mosenzon van Connecting to life.
  • 2016-2018 Deep Democracy (Lewis-methode), level 1, 2 en 3 volgde ik bij Jitske Kramer en Frank Weijers van de academie voor organisatiecultuur en level 4 bij Yonathan Keren van Deep Democracy met de dialogue hunters.
  • 2016-2017 Herstelgericht werken: trainingen gevolgd bij Jan Ruigrok en Janet Mulder bij ECHO Herstelgericht werken in het onderwijs.
  • 2016 Habits of the heart: een seminar met Parker Palmer op basis van zijn boek Courage to teach (2010) en a hidden wholeness (2004)
  • 2014-2016 Focussen (Gendlin): diverse trainingen gevolgd bij  Rene Maas.
  • 2010 -2012 Transactionele Analyse (Berne): ik volgde de opleiding tot counselor bij KPC.